Dierentuinen hebben flink geleden onder de crisis. De bezoekersaantallen zijn gemiddeld met 7,5 procent gedaald tussen 2008 en 2013. 

Dat blijkt uit onderzoek van het Economisch Bureau van ABN Amro. Attractieparken zagen hun bezoekersaantallen juist met 17 procent stijgen in die periode.

Door de crisis zijn Nederlandse consumenten extra op hun centen gaan letten. Dierentuinen, die met name afhankelijk zijn van de binnenlandse markt, merken dat in hun bezoekersaantallen.

Volgens ABN Amro staan er nog maar vijf dierentuinen in de top-20 van best bezochte attracties van Nederland. Tien jaar geleden waren dat er acht.

dierentuin

Minder subsidie

Minder bezoekers betekent minder inkomsten. Maar dat is niet de enige financiële klap die dierentuinen voor hun kiezen hebben gekregen. De subsidiekraan is ook dichtgedraaid.

"Vaak kregen dierentuinen subsidies van lokale overheden, met als doel de exploitatie rond te krijgen en zo het park in stand te houden", schrijft ABN. "Nu lagere overheden steeds meer taken toegeschoven krijgen en opnieuw naar hun kostenplaatjes moeten kijken, komen ook deze inkomstenbronnen voor dierentuinen onder druk te staan."

Diergaarde Blijdorp is daarvan een goed voorbeeld. Kreeg de Rotterdamse dierentuin in 2009 nog 5,3 miljoen euro subsidie, volgend jaar zal dat zijn gezakt tot net geen 800 duizend euro.

Toegangskaartje steeds duurder

Om de dalende inkomsten te compenseren is een toegangskaartje voor een dierentuin door de jaren heen fors duurder geworden. De prijzen stegen sneller dan gemiddeld in de dagrecreatiesector, en ook de inflatie wist men moeiteloos voor te blijven.

prijzen

Een kaartje voor de dierentuin in nu bijna tweemaal zo duur als in het jaar 2000. Logisch dat de consument na de crisisjaren minder naar de dierentuin gaat.

Dierentuinsector springlevend

Desondanks gaat het zeker niet slecht met de dierentuinen in Nederland, stelt ABN. De sector trekt nog steeds zo'n 9 miljoen bezoekers per jaar. Maar dierentuinen moeten wel op zoek naar manieren om hun inkomsten te verhogen.

Dat kan grofweg op twee manieren: door meer bezoekers te trekken of door bezoekers meer te laten besteden in het park.

Beleving vergroten

Dierentuinen kunnen aantrekkelijker worden om te bezoeken als ze meer beleving bieden, aldus ABN. "Safaripark de Beekse Bergen speelt hier sterk op in, door het aanbieden van boottochten en het bouwen van een heus rangerkamp."

In Nederland zijn 75 bedrijven actief als dierentuin. Daarnaast zijn er nog 30 eenmanszaken die eveneens bij de Kamer van Koophandel staan ingeschreven als zijnde dierentuin. Met een totaal van 105 ondernemingen zijn dierentuinen een kleine groep binnen de dagrecreatie. Ter vergelijking: Nederland kent driemaal zoveel pretparken.

Meerwaarde bieden kan ook door in te zetten op de educatieve functie. In de dierentuin leer je iets over dieren en hun leefomstandigheden, terwijl een pretpark puur vermaak is. "Via gerichte educatieve programma’s en activiteiten kan een publiek worden geënthousiasmeerd, zonder dat de dieren zelf gecommercialiseerd hoeven te worden."

Tariefstructuur op de schop

Daarnaast roept ABN dierentuinen op te experimenteren met de toegangsprijzen. Met dynamic pricing laat je op minder drukke dagen de toegangsprijs zakken om extra publiek te trekken.

Een andere optie is het loslaten van een toegangsprijs bij de entree en bezoekers te laten betalen voor specifieke onderdelen van het park.

Lees ook

Ophef over voorkruippas pretpark Walibi

Ondernemersduo start hightech attractiepark Roermond: geen iPadhal

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl